WEKO3
アイテム
Using Pictures to Facilitate EFL Students' Comprehension and Recall of Unillustrated Prose Information in Listening Comprehension Practice
http://hdl.handle.net/10069/21924
http://hdl.handle.net/10069/21924aad78c90-b9d6-457f-9252-66977d5c84d5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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30Anniversary_19.pdf (1.1 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2009-05-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Using Pictures to Facilitate EFL Students' Comprehension and Recall of Unillustrated Prose Information in Listening Comprehension Practice | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | listening | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dual coding | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | pictures | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mathemagenic functions | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | unillustrated information | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | comprehension | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | recall | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
Ogasawara, Shinji
× Ogasawara, Shinji |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | この小論は、大学生英語学習者のリスニングにおける画像提示の効果を二重符号化説(dual coding theory)に基づき行った実証研究である。二つの独立変数を設定し、二要因の分散分析を行った。まず画像提示の違いにより四つの条件―(1)画像なしで英文を一度聞く、(2)画像なしで英文を二度聞く、(3)画像を見てから英文を一度聞く、(4)英文を一度聞いてから画像を見る―を設定した。また、もう一つの変数として英語のリスニング能力をとりあげ、JACETリスニングテストによって、学生を(1)中位学力群と(2)下位学力群に分けた。288名の大学生が被験者としてこの実験に参加し、任意に四つの条件のどれかのグループに入れられた。実験後のコンプリヘンションとリコールを確認するため、12の数字等を聞く事実に関する質問と12の推論的な質問、計24からなる事後テストを行った。また、同じ内容のテストを1週間後保持テストとして行った。 結果としては、次の二点が指摘できる。まず画像提示により学生は、画像に示された情報だけでなく画像に直接示されていない情報を、より正確に理解し記憶することができた。また画像なしで英文を二度聞いた学生の理解と記憶は当然ながら高く正確であったが、英文を一度しか聞いてなくても画像を提示することにより(特に画像を後に提示することにより)、ほぼ同じ理解の高さと記憶の正確さを得ることができた。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study investigated the effects of dual coding using pictures on measures of listening comprehension and recall of EFL university students. A4×2 factorial design was used to examine the effects of two independent variables. The pictorial variable consisted of four conditions: (1) no pictorial support while listening to the prose once; (2) no pictorial support while listening to the prose twice (repetition effect); (3) seeing pictures before listening to the prose (dual coding); (4) seeing pictures after listening to the prose (dual coding). The listening comprehension proficiency variable consisted of two levels: (1) intermediate and (2) low, assessed by the JACET LISTENING TEST. Two hundred and eighty-eight university students participated in the 8 treatment groups. Comprehension and recall were measured by (1) a post-test that consisted of 12 factual and 12 inferential questions; and (2) a retention test of the same questions that was administered a week later. Results showed that dual coding using pictures facilitated and enhanced students' comprehension and recall of unillustrated prose information. Specifically, students who saw pictures after listening to the prose once scored as high as those who listened to the prose twice. | |||||
書誌情報 |
長崎大学教養部創立30周年記念論文集(Bull. Faculty of Liberal Arts) 巻 35, 号 Special issue, p. 367-381, 発行日 1995-03-27 |
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書誌レコードID | ||||||
識別子タイプ | NCID | |||||
関連識別子 | BN12766353 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 長崎大学教養部 | |||||
引用 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 長崎大学教養部創立30周年記念論文集, pp. 367-381, 1995@@@Bulletin of the Faculty of Liberal Arts, 35 (Special issue), pp. 367-381; 1995 |