WEKO3
アイテム
{"_buckets": {"deposit": "dca207c1-de74-4823-b778-f2e1825bdf1c"}, "_deposit": {"created_by": 2, "id": "20326", "owners": [2], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "20326"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:nagasaki-u.repo.nii.ac.jp:00020326", "sets": ["59"]}, "author_link": ["86079", "86078"], "item_9_alternative_title_19": {"attribute_name": "その他のタイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_alternative_title": "How can Affect new Digital Equipments to the Manners of Leaning Activities at Home in Japan"}]}, "item_9_biblio_info_6": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2005", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicIssueNumber": "4", "bibliographicPageEnd": "56", "bibliographicPageStart": "49", "bibliographicVolumeNumber": "5", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "日本教育工学会研究報告集"}]}]}, "item_9_description_15": {"attribute_name": "フォーマット", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "application/pdf", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_9_description_4": {"attribute_name": "抄録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "パーソナルコンピュータ(パソコン)がわが国の一般家庭に普及し始めてから、すでにかなりの年月になる。家庭内では、はじめこれはスタンドアロンで文房具として年賀状の制作などの用途に使われ、また近くはデジタルカメラで撮影した写真の整理などに使われている。しかしながら最近ではネットワークを介した使い方が多くなってきていて、教育学習機器としての役割が増してきている。これにはインターネット技術が貢献している。一方放送技術はラジオ、テレビの教育番組を通してこれまで広く家庭内での学習に用いられてきた。ラジオは一部インターネットラジオとして新しい領域を見いだしている。テレビ放送は近い将来の地上デジタル化に伴い、多チャンネル化が予測される。これによって新たな展開が期待される。さらに今や放送とインターネットはほとんど同じプラットホーム上に載っている。これらの技術が一体となった新しい情報通信技術(ICT)は、今後わが国の家庭における教育学習の方法形態を変えるかもしれない。私たちを取り巻く文明と技術は時とともに変化している。したがって自由業を含め家庭にいる人々も児童生徒学生と同じく日々の学習が必要である。これらの人の多くは自らの職業と生活に必要な知識を新聞、書籍、雑誌(専門誌を含む)、テレビ、ラジオ、コミュニティなどから得ていると思われるが、これらに加えて新しい形の放送とインターネットの果たす役割が増大すると思われる。インターネット技術は、今日までにあらわれたメディアとしては極めて特殊特異な形態のものであるだけに、なお多くの欠点を持ち、まだまだ発展途上であり、有用であると同時に多くの危険性をも含んでいる。特に児童生徒が単独で使用する場合の問題も多く、危険に遭遇することがある。これらの危険性を排除するための方策についてもふれたい。", "subitem_description_type": "Abstract"}, {"subitem_description": "This paper describes how newly coming information and communication technologies can change the manners of education and learning activities at home in Japan. The TV broadcasting and internet technologies at the present time combine with each other.They can act together on a same personal computer. The school pupils and students of course have to learn a lot at home as well as at school in order to fix their works.Moreover the technologies around us are changing every time very rapidly. Therefore even if the persons who stay at home have to learn new technology and culture in order to improve them. This means that the persons,who work at home or at the home office, e.g.,medical doctors, dentists, lawyers, and home office workers, have to learn new technologies and knowledge continuously.The school teachers are also the same situations. The new knowledge about these usually can get from mass-media such as newspaper, books, journals, television, radio,and the community which they belong. The TV broadcasting technology will be digitalized in the near future in Japan. And it will become multi-channel system. Each channel must play a role under a special object. Internet radio is very interesting new information medium. We can hear a plenty number of programs from outside countries. The quality of sound is nice enough just like as the one from the radio station located nearby. The media will be used in case to learn foreign languages at home. Internet technology develops very quickly. However this technology still has many shortcomings for comfortable use at the present time. For example with the children the use of internet has sometimes difficult problems, because this technology can not select the difference of users between the adults and children. These difficulties will be solved and the technique will be used in the case of teaching and learning at home.", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_9_description_40": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "text", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_9_description_5": {"attribute_name": "内容記述", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "日本教育工学会研究会「多様な遠隔教育の実践と評価」 平成17年5月21日(土)於北海道教育大学", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_9_description_63": {"attribute_name": "引用", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "日本教育工学会研究報告集. 2005, 5(4), p.49-56", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_9_full_name_3": {"attribute_name": "著者別名", "attribute_value_mlt": [{"nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "86079", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}], "names": [{"name": "Ohsaku, Masaru"}]}]}, "item_9_publisher_33": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "日本教育工学会"}]}, "item_9_source_id_10": {"attribute_name": "書誌レコードID", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "AN10420429", "subitem_source_identifier_type": "NCID"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "大作, 勝"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "86078", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2020-12-23"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "ohsaku_k_8.pdf", "filesize": [{"value": "61.9 kB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_free", "mimetype": "application/pdf", "size": 61900.0, "url": {"label": "ohsaku_k_8.pdf", "url": "https://nagasaki-u.repo.nii.ac.jp/record/20326/files/ohsaku_k_8.pdf"}, "version_id": "824a0c2a-22e4-4b68-b17b-0ca95812ba70"}]}, "item_keyword": {"attribute_name": "キーワード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "情報通信技術(ICT)", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "パソコン", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "家庭での学習", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "テレビ放送", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "インターネット", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "information and communication technology", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "computer", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "leaning at home", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "television broadcasting", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "internet", "subitem_subject_scheme": "Other"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "conference paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_5794"}]}, "item_title": "新しいデジタル情報機器はわが国の家庭における学習活動をどう変えるか", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "新しいデジタル情報機器はわが国の家庭における学習活動をどう変えるか"}]}, "item_type_id": "9", "owner": "2", "path": ["59"], "permalink_uri": "http://hdl.handle.net/10069/16273", "pubdate": {"attribute_name": "公開日", "attribute_value": "2008-03-17"}, "publish_date": "2008-03-17", "publish_status": "0", "recid": "20326", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["新しいデジタル情報機器はわが国の家庭における学習活動をどう変えるか"], "weko_shared_id": -1}
新しいデジタル情報機器はわが国の家庭における学習活動をどう変えるか
http://hdl.handle.net/10069/16273
http://hdl.handle.net/10069/16273009fc3c7-8e0b-4896-acbc-98567d24d5cf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ohsaku_k_8.pdf (61.9 kB)
|
|
Item type | 会議発表論文 / Conference Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-03-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 新しいデジタル情報機器はわが国の家庭における学習活動をどう変えるか | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 情報通信技術(ICT) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | パソコン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 家庭での学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テレビ放送 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | インターネット | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | information and communication technology | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | computer | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | leaning at home | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | television broadcasting | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | internet | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||
資源タイプ | conference paper | |||||
著者 |
大作, 勝
× 大作, 勝 |
|||||
著者別名 | ||||||
姓名 | Ohsaku, Masaru | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | パーソナルコンピュータ(パソコン)がわが国の一般家庭に普及し始めてから、すでにかなりの年月になる。家庭内では、はじめこれはスタンドアロンで文房具として年賀状の制作などの用途に使われ、また近くはデジタルカメラで撮影した写真の整理などに使われている。しかしながら最近ではネットワークを介した使い方が多くなってきていて、教育学習機器としての役割が増してきている。これにはインターネット技術が貢献している。一方放送技術はラジオ、テレビの教育番組を通してこれまで広く家庭内での学習に用いられてきた。ラジオは一部インターネットラジオとして新しい領域を見いだしている。テレビ放送は近い将来の地上デジタル化に伴い、多チャンネル化が予測される。これによって新たな展開が期待される。さらに今や放送とインターネットはほとんど同じプラットホーム上に載っている。これらの技術が一体となった新しい情報通信技術(ICT)は、今後わが国の家庭における教育学習の方法形態を変えるかもしれない。私たちを取り巻く文明と技術は時とともに変化している。したがって自由業を含め家庭にいる人々も児童生徒学生と同じく日々の学習が必要である。これらの人の多くは自らの職業と生活に必要な知識を新聞、書籍、雑誌(専門誌を含む)、テレビ、ラジオ、コミュニティなどから得ていると思われるが、これらに加えて新しい形の放送とインターネットの果たす役割が増大すると思われる。インターネット技術は、今日までにあらわれたメディアとしては極めて特殊特異な形態のものであるだけに、なお多くの欠点を持ち、まだまだ発展途上であり、有用であると同時に多くの危険性をも含んでいる。特に児童生徒が単独で使用する場合の問題も多く、危険に遭遇することがある。これらの危険性を排除するための方策についてもふれたい。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper describes how newly coming information and communication technologies can change the manners of education and learning activities at home in Japan. The TV broadcasting and internet technologies at the present time combine with each other.They can act together on a same personal computer. The school pupils and students of course have to learn a lot at home as well as at school in order to fix their works.Moreover the technologies around us are changing every time very rapidly. Therefore even if the persons who stay at home have to learn new technology and culture in order to improve them. This means that the persons,who work at home or at the home office, e.g.,medical doctors, dentists, lawyers, and home office workers, have to learn new technologies and knowledge continuously.The school teachers are also the same situations. The new knowledge about these usually can get from mass-media such as newspaper, books, journals, television, radio,and the community which they belong. The TV broadcasting technology will be digitalized in the near future in Japan. And it will become multi-channel system. Each channel must play a role under a special object. Internet radio is very interesting new information medium. We can hear a plenty number of programs from outside countries. The quality of sound is nice enough just like as the one from the radio station located nearby. The media will be used in case to learn foreign languages at home. Internet technology develops very quickly. However this technology still has many shortcomings for comfortable use at the present time. For example with the children the use of internet has sometimes difficult problems, because this technology can not select the difference of users between the adults and children. These difficulties will be solved and the technique will be used in the case of teaching and learning at home. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 日本教育工学会研究会「多様な遠隔教育の実践と評価」 平成17年5月21日(土)於北海道教育大学 | |||||
書誌情報 |
日本教育工学会研究報告集 巻 5, 号 4, p. 49-56, 発行日 2005 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10420429 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | How can Affect new Digital Equipments to the Manners of Leaning Activities at Home in Japan | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育工学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text | |||||
引用 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 日本教育工学会研究報告集. 2005, 5(4), p.49-56 |