WEKO3
アイテム
英語動詞習得における明示的文法指導の効果-指導内の不提示動詞に対する判断の変化に注目して-
http://hdl.handle.net/10069/00041384
http://hdl.handle.net/10069/00041384d2b6d37b-3851-43f1-a311-7d6c46cc0622
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
JCLS10_1.pdf (1.0 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 英語動詞習得における明示的文法指導の効果-指導内の不提示動詞に対する判断の変化に注目して- | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 明示的文法指導 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 非対格動詞 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 非能格動詞 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 過剰受動化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 不提示動詞 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
隈上, 麻衣
× 隈上, 麻衣× 奥田, 阿子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 121464 | |||||
姓名 | KUMAGAMI, Mai | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 121465 | |||||
姓名 | OKUDA, Ako | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Effect of Explicit Instruction on the Acquisition of English Verbs by Japanese Learners: Focus on the Learners’Judgment on Non-Instructed Verbs | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study investigates whether Japanese learners of English (JLEs) properly use intransitive and transitive verbs. It is well known that adult Japanese learners of English tend to overpassivise certain types of intransitive verbs (Hirakawa 1995, Zobl 1989) and drop the object in a transitive structure (Wakabayashi and Negishi 2014). Over the years, the effect of explicit instruction in a second language (L2) has been a topic of interest, and the acquisition of English verbs by Japanese learners is no exception to this trend. In this study, we examine 1) how grammaticality judgments of English sentences differ between 2 proficiency levels, 2) whether explicit instruction affects their judgment on non-instructed verbs, and 3) whether the effects differ between 2 groups. The results show that even the lowerproficiency learners improved in terms of their judgment on intransitive verbs, after receiving brief instruction. However, we also show that larger effects were observed in the high proficiency group. | |||||
書誌情報 |
長崎大学言語教育研究センター論集 en : Journal of Center for Language Studies Nagasaki University 巻 10, p. 1-14, 発行日 2022-03-01 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24354651 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1288958X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 長崎大学言語教育研究センター | |||||
出版者別言語 | ||||||
値 | Center for Language Studies Nagasaki University | |||||
sortkey | ||||||
値 | 02 | |||||
引用 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 長崎大学言語教育研究センター論集, 10, pp.1-14; 2022 |